8. Extra informatie

 Naam en nummer van het leerplan



SECUNDAIR ONDERWIJS- Gemeenschapsonderwijs
Onderwijsvorm: TSO
Graad: derde graad
Jaar: eerste en tweede leerjaar
Studiegebied: Personenzorg
Optie(s) Jeugd- en gehandicaptenzorg
Vak(ken): TV Opvoedkunde 10/7 lt/w
Vakkencode: CW-p
Leerplannummer: 2004/268
(Vervangt 2002/327)
Nummer inspectie: 2004 / 268 // 1 / E / SG / 1 / III / / D/
(Vervangt 2002/267//1/E/SG/1/III/ /V/04)
Vak(ken): TV Opvoedkunde 10/7 lt/w


Leerplandoelstelling


 
Decr.nr.
LEERPLANDOELSTELLINGEN
 
 
De leerlingen kunnen
LEERINHOUDEN

 
 
 
3

 

·         De verschillende opvoedingsstijlen weergeven.

 

·         Via concrete situaties aantonen dat het gedrag van het kind mee wordt bepaald door de opvoedingsstijl.

 
 
 
3. Opvoedingsstijlen

 

·         Onderscheid tussen autoritaire, toegeeflijke, gezaghebbende democratische opvoedingsstijl.

 
Mogelijke effecten op het zelfbeeld en de sociale ontwikkeling.
 
  

Didactische werkvormen

spelvorm  = rollenspel

Op iedere leerling zijn/ haar lessenaar ligt er een soort opvoedingsstijl (democratisch, autoritair, toegeeflijk, verwaarlozend).
De leerlingen gaan samen zitten volgens de opvoedingsstijl die hen toegewezen is.
De leerkracht kijkt samen met de leerlingen naar het filmpje over de opvoedingsstijlen.
De leerkracht doceert dat er vier soorten opvoedingsstijlen zijn.
De leerlingen overlopen individueel de opvoedingsstijlen aan de hand van de blog. De leerlingen kunnen vragen stellen waar nodig.
De leerlingen kiezen één opvoedingsstijl naar keuze.
De leerlingen moeten een soort opvoedingsstijl nabootsen in een rollenspel.
In het rollenspel moeten telkens de kenmerken, voor en nadelen van de opvoedingsstijl aan bod komen.
De rollenspelen worden gefilmd en geplaatst op de blog (10. praktijkoefening)


Didactische principes

Onderstaand vinden jullie de didactische principes terug van deze blog in combinatie met bovenstaande werkvorm:

  • activiteitsprincipe
  • herhalingsprincipe
  • aanschouwelijkheidsprincipe